Inför och under VM har det spridits klipp på norska supportrar som ror och skrålar den nya rodd-ramsan. Det svenska landslaget är dock måttligt imponerade.
Den norska fansens rodd-ramsa är en av snackisarna under fotbolls-VM i Nordamerika.
Efter segern mot Senegal drog även superstjärnan Erling Haaland ihop lagkamraterna och rodde loss med supportrarna på MetLife Stadium i New Jersey.
Vissa tycker att rodd-ramsan är toppen, andra (inklusive den här skribenten) hoppas på att aldrig mer få se norrmännen sätta sig på marken för ett synkroniserat roddfirande i vikingastil.
Inte heller det svenska landslaget verkar superimponerande av det norska firandet.
– Det är lite uttjatat kanske. Det känns som de kör den så fort de får chansen, säger Elliot Stroud.
Kollegan Gustaf Lagerbielke verkar mest tycka att det är lite pinsamt när norskarna sätter sig på marken och ror.
– Ja, den nås man av. Det är kul att de tycker det är kul att ro, säger Lagerbielke. Den är väldigt lik den isländska vulkanen, men whatever floats your boat.
– Jag kommer aldrig att göra den. Vi bara suckar.
Emil Anners Lappen hyllas som hjälte. Foto via VG och Aftonbladet
”Sitter demonstrativt stilla när folk börjar ro”
En norsk supporter vägrar dock att dras med i masshysterin. Emil Anners Lappen blev nämligen viral när han bojkottade rodd-ramsan och nu hyllas han av svenska fans i sociala medier.
– Jag tyckte rodden var en dum idé från början, säger Lappen till VG. Jag sitter demonstrativt stilla när folk börjar ro.